Tuesday, May 16, 2017

Hannu Karpon Suomi 1 – Tositarinoita havumetsien maasta / [Hannu Karpo's Finland 1 – True Stories from the Land of the Taiga]


Hannu Karpo with his trusted cameraman Kari Sorsa.

FI 1963–2011.
    Based on the television programs: Tunnetko, muistatko? (TV1, 27.6.1963), Varhaisuutiset (TV1, 24.12.1963), Myöhäisuutiset (TV1, 23.7.1966), Perjantaita (TV1, 10.2.1978), Karpolla on asiaa (MTV, 1983–2007), Liikennekarpo (MTV, 1984), Karporaattori (MTV, 1985), Karpolla ei ole asiaa (MTV, 1989), Karpon parhaat (MTV3, 2009–2011).
    PC: Pallosalama Karpo Oy ja Yleisradio. P+D+SC: Hannu Karpo. CIN: Jocke Aarroskari, Kari Elovuori, Berislav Jurisic, Mikko Kainiemi, Mara Kakko, Hannu Karpo, Sampo Karpo, Juhani Simonen, Russell Smith, Kari Sorsa, Jorma Tervonen, Rauno Westerlund. ED: Hannu Karpo, Pirjo Airaksinen, Sari Antikainen, Kari Elovuori, Kimmo Pulli, Juhani Simonen. S: Pirjo Airaksinen, Kari Elovuori, Berislav Jurisic, Mikko Kainiemi, Hannu Karpo, Sampo Karpo, Kimmo Pulli, Juhani Simonen. M: Sampo Karpo. Graphic design: Matti Lyytinen, Ella Tontti.
    Featuring: Hannu Karpo, Ensio Itkonen, Tauno Kuosmanen, Niilo Yli-Vainio, Taisto Heikkinen, Jouko Elevaara, Seppo Fagerström, Irwin Goodman, Irma Hiltunen, Pentti Juola, Markku Leiviskä, Matti Lyytinen, Veikko Määttä, Pauli Paavilainen, Martta Parviainen, Teuvo Soininen, Tauno Suhonen, Arvo Tolonen, Martti Uutela, Jari Vuori, etc. 87 min.
    2K DCP compilation by Sami Hantula and Timo Kinnunen (RTVA / KAVI 2017).
    In the presence of Hannu Karpo, introduced by Ilkka Kippola.
    Viewed at Cinema Orion, Helsinki (Finland 100), 16 May 2017

Oikeudessa tavataan / [See You in Court] (1987) 0,5 min
Pohjoiskarjalaiset avaruusturismista [North Karelians on Space Tourism] (1963) 3 min
Rettelöintiä suojatiellä Hervannassa / [Big Trouble at the Zebra Crossing] (1985) 2 min
Juvalainen dieselajoneuvo / [A Diesel Vehicle at Juva] (1984) 3 min
Kädetön sotainvalidi ja pysäköintimittari / [An Armless War Invalid and a Parking Meter] (1986) 2 min
Liikennekarpo Alavudella [The Traffic Karpo at Alavus] (1984) 2 min
Risteyskolarin käytäntö ja teoria [A Crash at a Crossing: Theory and Practice] (1983) 3 min
Toiminta liikenneonnettomuuspaikalla / [Reactions At the Site of a Traffic Accident] (1983) 3 min
Rattijuoppo tuhosi talon Askolassa [A Drunken Driver Destroyed a House at Askola] (1987) 3 min
100-kertainen rattijuoppo / [A Hundred-Fold Drunken Driver] (1987) 2 min
Nilsiän öljysheikki / [The Oil Sheik of Nilsiä] (1988) 5 min
Kuopion käärmekuusi / [The Snake Spruce {Picea abies f. virgata} of Kuopio] (1988) 3 min
En vastaa teoistani / [I Am Not Responsible for My Deeds] (1988) 2 min
Kaksi amputointia / [Twice Amputated] (1988) 3 min
Myöhäisuutiset: Lehmät lypsivät piimää mätäkuussa / [Late News: Cows Milking Sour Milk in Hottest August] (1966) 3 min
Luvaton oja / [An Illicit Ditch] (1989) 1 min
Aluepoliisi Soinisen hälytysajoneuvo / [The Alarm Vehicle of Soininen the Local Policeeman] (1990) 3 min
Martta Parviaisen häätö / [The Eviction of Martta Parviainen] (1992) 6 min
Sammakkoprofessorin sääennustus / [The Weather Forecast of a Frog Professor] (1995) 3 min
Merikievarin jatkuvalämmitteinen savusauna [A Continuously Heated Smoke Sauna at Merikievari] (1994) 4 min
Ihmisiä ulkoilmapakastimessa / [People at the Outdoors Freeze] (1999) 7 min
Kaikki on kaupan / [Everything for Sale] (1996) 1 min   
Niilo Ylivainion herätyskokous Lapualla / [Niilo Ylivainio's Revival Meeting at Lapua] (1978) 4 min
Kirkkoherran kiirastuli / [A Vicar's Purgatory] (1999) 8 min
Hyvän sadun loppu (tölkinvetimien kerääjät) / [The End of a Good Fairy-Tale (People who collect tin can tabs)] (2006) 6 min
Varhaisuutiset: Joulun työläisiä / [Early News: Workers at Christmas] (1963) 2 min
Käsi kuntoon / [Getting the Arm in Shape] (2000) 1 min
Karpo kiittää / [Karpo Thanks] (2011) 0,5 min
Karpolla ei ole asiaa: Irwin Goodman / [Karpo Has Nothing to Say: Irwin Goodman] (1989) 1 min

AA: Sami Hantula has curated a brilliant compilation from the the master of the crusading Finnish television feature programme, Hannu Karpo, covering Finnish life in five decades often in a unique fashion, finding people and topics that no one else would have approached, from a harassed vicar to homeless people in the heart of Helsinki.

Karpo's traffic safety programs were important and contributed to the radical improvement that has taken place during the last half century.

The portraits of people have permanent value, also documenting a way of life that no longer exists. To know where we have come from is to understand deeper where we are now.

Karpo's blunt and direct approach in the most improbable situations is combined with a fundamental respect for human dignity. Karpo does not remain on the surface level of sensation. There is a broader understanding of life, and a generous sense of humour, a readiness to embrace life in its surprising variety.

Karpo is always a crusader against bureaucracy. Some of his vignettes are Gogolian in their sense of the absurd.

A compilation produced with wit and a good sense of contrast.

BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY SAMI HANTULA:
BEYOND THE JUMP BREAK: OUR PROGRAM NOTE BY SAMI HANTULA:

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti kohottaa karvahatun maaliskuussa 75 vuotta täyttäneelle Hannu Karpolle (s.   1942). Hänen seitsemälle vuosikymmenelle ulottuva uransa televisiotoimittajana on lähes yhtä pitkä kuin säännöllisen televisiotoiminnan historia Suomessa.

Hannu Karpon Suomi 1 -näytöksessä kartoitetaan havumetsäisen absurdistanin rajapyykkejä sekä kerrataan Karpon televisio-ohjelmien unohtumattomimpia hetkiä. Juttujen aihekirjo ulottuu ojariidoista avaruusturismiin ja diesel-verosta tölkinvetimiin. Myös byrokratia, prostituutio, asunnottomuus, rattijuoppous ja muu yleinen pikkumaisuus saavat osansa. Mukana menossa ovat mm. Nilsiän öljysheikki, sammakkoprofessori, Niilo Yli-Vainio, Ensio Itkonen, satakertainen rattijuoppo sekä monet muut tutut ja tuntemattomat suomalaiset.

– Sami Hantula 16.5.2017

No comments: